söndag 28 oktober 2018

Fiskeslavens resa





Mitt pågående romanprojekt har arbetstiteln Fiskeslavens resa och skildrar både situationen för det statslösa folket rohingya från Myanmar (Burma) och en flyktings väg till vårt land.


Kort introduktion:
Ace av rohingyafolket kidnappas och blir fiskeslav på ett av de ökända spökskeppen utanför den thailändska kusten, där våld och död blir hans vardag under lång tid. Men världen utanför slaveriet är inte mycket bättre, ingenstans är rohingyer välkomna.

När en mörk hemlighet om hans förflutna uppdagas förstår Ace att det är hans öde att aldrig bli lycklig. Den enda som verkar tro att han kan bli något bättre är en flicka på andra sidan jordklotet, i ett långsmalt rike längst uppe i norr. Ska han någonsin träffa henne igen?

Fiskeslavens resa är den första roman jag skriver som utspelar sig någorlunda i vår tid och vår värld, vilket har krävt en hel del research. Jag har läst nyheter och andra artiklar om rohingyerna, sett dokumentärer och noga studerat Googles fantastiska satellitkartor. 
På kartan har jag rest på landsvägar i Phuket, vandrat över bergen i indiska Kashmir och färdats genom Europa.

Tack vare detaljerade reportage under flyktingvågen 2015 har jag också sett bilder och läst vittnesmål steg för steg från färden med gummibåt över Medelhavet via Turkiet till Grekland och därifrån hela vägen till Sverige längs rutten som kallades "highway Europa".

I skrivande stund är mitt synopsis färdigt och jag har kommit 10 kapitel in i berättelsen. Fortsättning följer...